HEM

tisdag 6 augusti 2013

BÖRJADE JOBBA SOM LÄRARE

Började jobba som lärare


Efter att jag satt in min CV någonstans, (AMS tror jag det var) sista året på universitetet tog en skola kontakt och frågade om jag ville ta ett lärarvikariat! Den vägen är det. Det var våren 1999 och det var inte riktigt min plan från början. Skulle söka jobb som utredare var tanken. Men inte så långt därefter var jag nerringd. Man skapar sig väl ett gott “rykte”. Ett tag var jag så nerringd att det nästan blev pinsamt. Först till kvarn typ. 🙂

När jag började jobba som lärare kände jag mig hemma direkt i miljön. Då jag vill jobba med människor och älskar att lära ut. Vill göra skillnad. Så jag har jobbat som lärare i ca 7 år om man slår samman åren. Först mellan 1999-2002 sedan mellan 2006-2010. Det blev mest idrott, även stödlärare i engelska och svenska. Från heltid till deltid, även som springvikarie då och då. Jag har även haft vikariat som varat en termin. Det blev även att jobba (ca) en termin i Göteborg hösten 2000 (dit åkte jag pga hemskheterna de utsatte mig för, behövde komma ifrån det). På den skolan i Göteborg var det riktiga eldsjälar till lärare, en grym lärarkår som hade stenkoll på allt som hände i skolan.

Trots att jag har läst en massa pedagogik är jag inte behörig lärare, är alltså inte pedagog. Min universitetsutbildning är forskningsinriktad inom beteendevetenskap. Kunde på den tiden läst till ytterligare två terminer för att bli behörig. Men det var inte riktigt min ambition just då. De har dock flyttat lärarhögskolan till Pedagogiska institutet på Stockholms universitet, där jag gick. Jag har alltså en Fil. Kand och någon gång kanske jag även avslutar min Fil. Magister eller idag heter det väl bara Magister. Det innebär att skriva en D-uppsats, det är vad jag har kvar.

Min kompetens är gruppdynamiker, grupprocesser och beteendepedagogik. Nog har jag haft användning av det när jag har undervisat grupper. Tror jag har lättare att uppmärksamma mobbningstendenser. När jag har observerat det vet jag hur jag ska göra för att höja toleranströskeln i en grupp. Mitt beteende, vad jag säger och vad jag gör speglar av sig på gruppen. Men mer än så tänker jag inte dela med mig. Smarta lärare har förstått att använda min kompetens då de har ringt in mig till stökiga klasser ganska ofta. (Nej jag är inte bara en söt liten tjej. Nej jag är inte skör, jag tål en hel del. De känner inte till min bakgrund och person. Man har aldrig ens verkat vara intresserad av att veta, utan tjatar hela tiden om att jag är något annat som inte är jag).

Har bla jobbat på Adolf Fredriks musik skola. De tog kontakt med mig för en intervju och efter det började jag vikariera bla i idrott perioder hit och dit. Där finns det motiverade, snälla, självgående elever med grymma sångröster.

I Rinkeby var det en skola som jag blev väldigt imponerad av lärarkåren. Är annars ganska svårimponerad. Känner man till min riktiga bakgrund kanske man förstår varför.