HEM

fredag 11 augusti 2017

ENTREPRENÖR


Det var en som frågade mig nu för ganska länge sedan om jag var karriärist? Nej, verkligen inte blev mitt svar. Frågade även sedan: “Är du duktig flicka?” Hur är man då? Tänkte jag. Nej, jag har alltid kört mitt eget race, gjort det jag velat. Varit högpresterade. Haft många bollar i luften och rott hem det mesta jag företagit mig. Sa även sedan: “Du är en entreprenör!” Hmm…. Blev lite nyfiken och undrade vad är en entreprenör? Därmed gjorde jag research vad som stod om begreppet.
“Termen kommer från franskans entrepredre och avser en person som är driftig, handlingskraftig och effektiv. Entreprenörskap handlar bland annat om att våga ta risker för att skapa nya möjligheter. Att utveckla och organisera nätverk, samt att se möjligheter istället för problem. källa: Den nationella forskningsportalen

“Entreprenörskap kan definieras som förmåga att identifiera möjligheter och skapa resurser för att ta tillvara dessa möjligheter. Entreprenörskap får någonting att ändra inriktning. Nya infallsvinklar hittas och utvecklas. En entreprenör skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt.”
“Vanliga drag hos en entreprenör är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envis, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande.”
“Entreprenörskap är oftast kopplat till näringslivet. Entreprenörskap som sker för att man ser att det finns ett behov i samhället som inte är tillgodosett, benämn som samhällsentreprenörskap eller socialt entreprenörskap. Samhällsentreprenören vill bidra med något gott till samhället.” Källa: Wikipedia
På soloföretagarens hemsida hittade jag en lista med punkter vad en entreprenör är för något:
1. En entreprenör är en person som har bestämt sig för att ta kontroll över sin egen framtid.
2. Entreprenör som lyckas har bra koll på pengar, en viktig sak för att ditt företag ska finnas kvar är att hålla i pengarna på ett smart sätt.
3. De flesta entreprenörer startade tidigt. De har jobbat extra som tonåringar, klippt gräs åt grannen, bakat och sålt eller så tillhört den andra typen av entreprenörer som tidigt visade tävlingsvilja och hade lust att göra bra ifrån sig vad de än gjorde.
4. Entreprenören är mer intressera av att jobba än att sova två extra timmar på morgonen.
5. En entreprenör litar på sin magkänsla och instinkt och gör något aktivt i stället för att babbla.
6. Entreprenörer tänker alltid framåt på nya ideer, förbättringar och åtgärder som skapar förutsättningar för bättre affärer.
7. Entreprenörer är oftare (inte alltid) ensamvargar än gruppmänniskor. De har ofta en intressant värld i sina egna huvuden och trivs med det.
8. Entreprenörer är vanligen så engagerade i sina jobb att de levererar över förväntan till sina kunder.
9. Entreprenörer är inte intresserade av att pensionera sig. Deras jobb är samma som deras intresse. Även som de slutar jobba finns det alltid saker runt om i deras värld som plockar på förbättringar.
10. En entreprenör är professionella. Det spelar ingen roll om han/hon jobbar hemifrån eller från ett kontor eller varför inte ens bil. När hon/han jobbar finns det inget som kan distrahera.
11. Entreprenörer är vanliga personer med stor energi och långsiktiga mål – helt enkelt med en lust att nå något speciellt och de vet att det krävs handlingar mer än prat för att nå.
12. Entreprenörer är bra problemlösare, risktagare, initiativtagare, ansvarstagare. De är ofta sämre på att förvalta saker och inser i bästa fall att de kan behöva hjälp med det.
13. En entreprenör sporras av konkurrens, de behöver inte gilla den, men de sporras att bli bättre än sin värsta konkurrent.
14. Entreprenörer vet att företagande är ett pågående. När ett mål är nått är det dags för nästa och nästa. Det är spelet och framgångarna på vägen som är sporren.
15. Entreprenörer gillar att jobba. Att nå balans mellan jobb och fritid är ofta entreprenörens största utmaning. Källa: Soloföretagaren
Mycket av dessa beskrivningar stämmer på mig. Hoppades då att kunna få utlopp för den här sidan hos mig själv. Vilket jag nu håller på med för fullt men det har varit både motgångar (bla att min dator blev hackad tror du jag blev förbannad när jag hade jobbat med min egen produkt i ca 2,5 år var det bara att lägga ner) och lite framgångar. Vissa “projekt” har jag fått släppa och så har det kommit upp nya “projekt”. Jag trivs som bäst när jag har flera projekt på gång samtidigt, så har jag alltid varit. Behöver stimulans, behov att utvecklas och vill lära mig nytt. Vill ha nya mål!
Så tillhör jag dem som föredrar frihet under ansvar eller säger man ansvar under frihet. Läste ett citat någonstans som gick såhär ” Frihet innebär ansvar. Det är därför de flesta fruktar den.” Kanske ligger något i det?
Det här citatet tycker jag också är lite festligt: “Att tänka är det svåraste arbete som finns. Det är därför så få människor som sysslar med det.” – Henry Ford
Själv tillhör jag den skaran som gillar att tänka. Behöver som sagt hjärnstimulans, helst en dos tänk varje dag. Så har jag har jobbat mycket med att försöka vara i nuet. Vilket enligt mig är ganska svårt. Det är verkligen träning för sinnet. Tillhör även den skaran som bearbetar händelser, tar itu med saker direkt, vad det nu är tills jag är klar. Jag tänker bra när jag tränar. Nuförtiden är även meditation ett bra redskap. Efter att ha mediterat kan jag komma på lösningar. Det är mitt sätt att bearbeta. Det kan man göra på så många olika sätt. Prata, skriva och måla m.m. eller träna. Träna fungerar för mig som sagt. Är inte mycket för att förtränga eller låtsas som ingenting. När jag har bearbetat klart då är jag klar för alltid! Går då inte tillbaka till händelser eller personer (som tex behandlat mig illa). Då släpper jag. För alltid. Är klar. Så för att kunna leva i nuet måste jag vara klart med allt “skräp”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar