HEM

fredag 6 april 2018

STJÄRNTECKEN


Jag är född i Kräftans stjärntecken de ska vara beskyddande, bevarande, den trofaste, känslig, intuitiv, föräldern, den lojala och reserverad. Vet inte om jag är en “typisk” kräfta är född tre dagar från att vara lejon men det som stämmer är att jag är beskyddande, lojal, intuitiv och känslig. Kräftan är hård på utan men mjuk på insidan. Jag är tuff, tål en hel del fast jag är egentligen ganska känslig. Intuitiv absolut och har lärt mig med åren att aldrig ignorera min intuition för det då det blir rätt i slutändan när jag väljer något eller ska ta ett beslut. I kombination med kunskap och erfarenhet. Nu bryr jag mig inte om att läsa horoskop utan det jag tycker är intressant är personlighetsdragen. Tex flera skorpioner jag känner som inte känner varandra kan jag tycka att de har vissa egenskaper som de alla har. Det tycker jag är fascinerande att det är så. Det är som att jag kan gissar mig till att “du är skorpion va typ.”

I kärleksrelationer ska Kräftan tydligen på långsikt passa bäst ihop med Fisk, Skorpion och Oxen. Kan nog hålla med där också i alla fall om jag utgår från mina egna långvariga kompisrelationer. Det kan tex vara så att man förstår varandra utan att behöva säga så mycket många gånger. I ett kärleksförhållande så måste det finnas vänskap och respekt i grunden annars finns det inget att bygga på enligt mitt tycke. Jag måste känna “den här personen känner jag genuin respekt för” innan jag ens funderar på att inleda något. Bara attraktion räcker inte. Idealet är en själsfrände.

En annan sak som jag också finner intressant är hur man formas av vilken plats man har i en syskonskara. Jag är storasyster och en “typisk” storasyster ska enligt någon psykolog vara självständiga, ambitiösa, ansvarstagande, beskyddande, passar som ledare, är resultatinriktad och har kontrollbehov. Flera av personlighetsdragen stämmer in på mig.

I ett kärleksförhållande ska en storasyster på långsikt passa bäst ihop med en lillebror. Om jag utgår från mitt eget liv bakåt så jag säger jag ja där också. Äldsta barnet har ofta kontrollbehov som kombinerar med yngsta barnets vilja att bli omhändertagen läste jag någonstans där någon psykolog uttalade sig. Jag har absolut ett kontrollbehov och har jobbat medvetet på att släppa på det. Men. Jag vill absolut ha koll än idag.

Jag är fascinerad varför andra gör som det gör och människors beteenden långt tillbaka därav även val av universitetsutbildning. Jag observerar, även fast det många gånger inte ser ut som jag gör det. Men det är klart finns det en annan beteendevetare eller psykolog eller tränad person eller en som är bra på “läsa av” andra människor i rummet ser väl det. 🙂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar